torsdag 29 april 2010

Ge blod!

Snart ska jag åka iväg och möjligen tanka bilen. Därefter ska jag plocka upp Christopher för att eskortera honom till sjukhuset. Efter flera månaders pushande så har jag äntligen fått honom att beställa en tid för provtagning för att bli blodgivare. Jag hoppas allt är fint med honom så han kan ge blod, och givitvis hoppas jag att han är frisk hur som helst. Toppen!!

Själv får jag ju inte ge blod för jag väger inte 50 kg. Jag vill aldrig väga 50 kg heller så det lär väl aldrig bli av att jag kan ge blod. Min mor upplyste mig dock om att jag kan ge benmärg. Så det kan jag ju kanske göra i framtiden. Har ingen lust att vara sjukskriven just nu nämligen, hoho.

Gå in HÄR för info!

6 kommentarer:

Elin sa...

Att ge benmärg ska ju göra sviiiiiiiiiiiiiiinont!

Sandra sa...

Hua! Så mycket sprutor det där innebär! Men vi kanske ska anmäla oss tillsammans du och jag? Du blir ju inte automatiskt givare direkt när du anmäler dig. Det kan dröja flera år innan din benmärg matchas med någon annans...

Ett problem: Om man ska ge benmärg via höft/ryggen så måste man först donera blod till sig själv och vi får ju inte donera blod. Så då återstår bara den versionen där man ger benmärgen via blodet!

Allright! Kram på dig!!!

Linn sa...

Himla krångligt det här med att ge bort saker från sig själv. Hur ger man benmärg via bloder dårå? hmssk

Sandra sa...

Man får ta sprutor ett tag innan som sätter igång en överproduktion på något vis av benmärg som då kan odlas i blodet. Sen tappas du helt enkelt på det i en eller två omgångar. Mottagaren får ta emot transfusionen och benmärgen är så fiffig att den själv letar sig rätt hos den som får det hela. Något sånt är det. I väldigt oavancerade termer! ;) Det kan bli till en mottagare från sydamerika. Det kan bli om 10 år. Först får man gå och genomgå hälsokontroller om man är frisk och om man är en lämplig donator över huvud taget!

Linn sa...

hah det låter ju bra! Så får det bli. Vart anmäler man sig till att bli det nudå, undrar jag..

Sandra sa...

http://www.tobiasregistret.se/givare/hur-du-anm%C3%A4ler-dig.aspx