fredag 5 april 2013

Bröstmjölksdonation

Som jag nämnt tidigare har jag väldigt mycket mjölk, mycket mer än vad Theodor äter. Jag har börjat pumpa ur en del och frysa in till framtiden. Men så finns det också det här med donation vet jag. Jag vet det framför allt för att jag läste Stina-Lees blogg om när hon gjorde det, annars hade jag nog inte haft en tanke på det, eller ens vetat om att det existerar. Det är sjukt dålig information om detta i hela landet, och i Jönköping är informationen i princip obefintlig. Men jag som är lite sur över att jag inte kan ge blod blir ju glad nu då när jag kan ge lite mjölk istället. Mjölken behövs till små för tidigt födda barn, eller andra barn som inte kan få mjölk från sin mamma. Bröstmjölk är ju det absolut bästa för barnen så det är ju toppen om jag kan dela med mig av mitt överflöd!

Vad händer nu då. Jag försöker hitta information om donation, men finner ingen. Jag ringer till amningshjälpen och får numret till neonatalavdelningen på Ryhov. Jag får komma till en kvinna som inte verkar ha tid med mig och frågar vilken vecka mitt barn är fött i. Jag fattar inte varför hon vill veta det, men hon säger att barnet ska vara fött senast vecka 36 för att de ska ta emot mjölken. Hon är osäker och ska ringa tillbaka. Hon ringer tillbaka efter några timmar och säger att det står så i sina papper. Jättekonstigt tyckte jag, fattade inget. Vi pratade lite och det kändes lite som jag mest störde och jag tror inte hon förstod att jag ville donera bara för sakens skull. Inte för att det på något sätt skulle gynna mig, det skapar bara krångel för mig egentligen. Jag kan pumpa ut min mjölk själv, spara det jag behöver och slänga resten. Men det är ju synd, visst?!

Jaja, ska ringa på måndag och ta reda på vad som egentligen gäller. Hon måste ju fattat allt fel och att det är så att barnet ska tidigast vara fött i vecka 36. Annars skulle ju nästan ingen kunna donera mjölk. Min mjölk är nog toppen för Theodor är ju en riktig liten tjockis nu!

När jag fått mer information ska jag nog försöka skriva till någon tidning eller något så bröstmjölksdonation förhoppningsvis kan uppmärksammas lite mer. Och att informationen kan bli bättre, för nu är det ju katastrof. Inte konstigt att det är brist när man får kämpa för att ens få komma intill och ge när man vill!
här är vii

Inga kommentarer: