måndag 21 april 2014

Han eller hon

Att lära sig saker är alltid bra, men ibland är det lite jobbigt också. När en blir medveten om olika saker så märker en ju också av nya grejer hela tiden som kanske gått förbi en förut.

Till exempel att mannen är normen och av den anledning så blir människor, djur med mera nästan alltid "han" tills motsatsen är bevisad. Det här märks extra nu med barn. Djur i böcker, eller hur vuxna (och barn som lärt sig) kallar alla djur och leksaker för "han" och inte "hon". 

I min familj har vi i princip bara haft hundar som varit tikar. Så länge jag kan minnas har jag minsann blivit sur när folk sagt han till alla våra "hon-hundar" haha. Och även med Roxi nu händer det heeeela tiden. Varför skulle hon vara en han? Förstår att folk inte vet, men fråga då? Eller säg den eller hen? 

Min uppmaning till alla är att benämna random djur, tex skalbagge i skogen, som hon istället. Blanda upp det lite så det inte blir så himla självklart!


2 kommentarer:

Kajsa sa...

Ja, så sant!! Jag vet att jag frågade mina föräldrar när jag var liten varför de sa han om hundar de inte kände, och de svarade bara att "det gör man".. Tror de flesta tänker ungefär så utan att faktiskt fundera över varför! Det är synd.

Linn sa...

Ja så är det ju! Känner ju själv att det känns konstigt om jag säger hon istället när jag inte vet. Då känns det som att jag vet och har bestämt. Men det är väl bara en vanesak.. Och jag tror att Theodor, Nimon och alla andra som växer upp nu kommer använda "hen" mycket mer naturligt än vi!! :)