onsdag 24 juli 2013

Hästar

Jag läste ett inlägg för ett tag sen som handlade om ridning. Det var en sverigedemokrat som tyckte att ridning inte kunde klassas som idrott eftersom det inte kräver någon fysisk ansträngning. Då jag har ridit i många år och vet hur sjukt krävande det är att rida så blir det som ett skämt. Denne SD-politiker tyckte väl också det var konstigt att bidrag skulle fördelas mer jämt mellan mansdominerade och kvinnodominerade sporter. Ja, för det vore ju hemskt om kvinnor fick lika mycket som männen. Suck, suck..

Lite fakta om ridning. Och ändå går mer bidrag till andra (mansdominerade sporter) som jag förstått det. Hur vore det om det kunde vara jämställt istället?

Jag har själv genom åren fått en hel del kommentarer om att ridning inte skulle vara något jobbigt. Att vem som helst skulle kunna göra det. Vem som helst skulle kunna vinna OS, bara man har den hästen. Visst va, säkert. Vissa måste förstå att åka häst och att rida inte är samma sak!

Nu var det riktigt längesen jag satt på en häst! Jag saknar det, även om jag inte skulle vilja rida varje vecka..

Inga kommentarer: