söndag 17 november 2013

Lös hund

Idag var vi ut på promenad (jag, Theodor och Roxi) vid Vättern. När vi går där kommer en lös hund springandes en bit bakom oss med matte på cykel efter. Matte skriker stanna men hunden lyssnar inte mycket och tillslut är han vid oss. Jag stannar då för att få koll på var hunden är och han visar tänderna mot Roxi som blir livrädd, slänger sig i kopplet och blir ännu mer rädd för att hon sitter fast. Matten kommer sen ifatt och hunden går åt sidan. Det är en ganska liten lurvig hund så det var inte så dramatiskt, men ändå. Matten ber om ursäkt men säger också att hon håller på att träna och han är sååå duktig. Naaa, inte tillräckligt?

Nu är ju lyckligtvis Roxi en väldigt snäll och försiktig hund, men hon hade ju likaväl kunnat vara aggressiv mot andra hundar och hugga? Speciellt då jag har henne i koppel och går med barnvagn. Sen tycker jag inte det är kul att hon ska behöva bli rädd ute på grund av andra hundar som matte eller husse inte har koll på. Tänk om detta hade varit första veckan Roxi var i Sverige? 

Jag hoppas på att själv kunna gå lös med Roxi sen typ i skogen och lugna ställen där en ändå kan förväntas möta andra människor och hundar. Men först måste jag ju veta att hon verkligen lyssnar  på mig..

Nu i veckan fyller Roxi år!! Vi måste åka och handla ett paket till henne och kanske någon lyxig mat? Så glad att just Roxi kom till oss. Hon är fantastisk!

Inga kommentarer: