fredag 15 november 2013

Tips att lura ett barn att äta

Mina bästa tips till att lura ett barn att äta:

- låtsas att du ska ge barnet vatten, och när hen gapar så är du snabbt framme med skeden istället! (Varva med att faktiskt ge vatten för att barnet ska kunna luras många gånger!)

- kittlas och stoppa in skeden snabbt när munnen öppnas

- ta fram majskrokar eller rån om barnet gillar att äta det själv. Kan göra att barnet öppnar munnen åt även skeden emellanåt

- toppa en majskrok med mat. Majskroken för alltså agera sked!

- blir barnet ledsen och och kanske gråter hysteriskt, ta upp barnet i famnen och fortsätt mata där. Bäst funkar det om en står upp och håller barnet och samtidigt matar.

- gråter barnet mycket brukar hen gapa stort, passa då på att stoppa in stora skedar mat! (Skäääääääääämt, för att vara tydlig!)

Ungefär lite såhär går det till när Theodor ska försöka äta. Lyckligtvis äter han gröt med väldigt god aptit, det är jag såååååååå glad för!

I helgen har pappa Christopher åkt till Tenhult för att lana. Tänk va lätt han åker iväg en helg och vad helt otänkbart det är att jag skulle göra det? Även om Theodor inte skulle ammat något längre så känner jag inte att jag skulle vilja lämna honom så pass länge. Fast det kommer nog, jag kan behöva göra något själv också sen. Men först får han sluta amma helt och lugna ner sig på nätterna!!

Ikväll blir det idol följt av fotboll. Joel och Samson kommer och sällskapar och jag har laddat med kinapuffar och biskiver jag bakade häromdagen! Och nu vaknar Theodor, tjohej!

Inga kommentarer: