lördag 13 september 2014

Milton på neo

Så, en lugn stund! Theodor sover lite middag och Milton har somnat lite efter att ha fått sitt första bad. Naveln sitter fortfarande fast i en liten liten tråd och luktar hemskt illa. Hoppas den släpper snart!!

Hur som, vad hände med Milton efter att barnmorska gick iväg med honom?
Jo han började få svårt att andas och tydligen kom det massor av personal på en gång för att hjälpa honom. Tur att både jag och Christopher kan hantera såntdär ganska lugnt heh. Jag var ju inte där först men de gav honom syrgas och hjälpte honlm få rent i näsa och så. När jag promenerade in i rummet en stund senare hade han fått fin färg, syresatte sig bra på egen hand och var tydlig med att han ville amma haha. Och det fick han och sen försökte vi även få i honom lite extra på kopp vilket gick sådär!

På grund av detta blev Milton inskriven på neo. Han var uppkopplad med elektroder som mätte hjärtat och sen en liten sak runt foten som mätte syresättning och puls. Men det såg ela tiden bara bra ut som tur va. Han socker var dock lågt så der kollades flera gånger första dygnet och han fick lite tillmatning på kopp. Det låga sockret berodde mest troligt på att der blev så ansträngande för honom när han inte fick tillräckligt med luft!

Jag fick ett rum på förlossningen, och det var bara fördelar hehe. Ett eget rum med tv, granne med maten och nära till neo. Milton behövde heller inte stanna kvar på neo utan jag fick ta med honom med mig hur jag ville. Apparaten kunde jag ta med mig. 

Allt tar ju tid även om allt såg bra ut nästan hela tiden. Två nätter låg vi kvar i kontakt med neo och sedan på onsdagen gjordes läkarundersökning och pku-prov innan Milton blev utskriven. Efter det kunde vi egentligen åka hem men jag valde att flytta upp till bb. Annars hade vi varit tvungen att åka tillbaka dagen efter ändå och det kändes bara krångligt!

Att det blev som det blev berodde troligtvis på att förlossningen gick så pass fort. Milton hann inte riktigt med och vatten blev kvar i lungorna som gjorde att han fick svårt att andas. Men lyckligtvis återhämtade han sig fort!!

Men nu är vi hemma i alla fall! Ett nytt liv att anpassa sig till som tvåbarnsföräldrar!!

Milton har redan fått många pussar av storebror! Bebi som han säger! <3

Inga kommentarer: