söndag 15 juni 2014

Fika till småbarn

Theodor är ju allergisk mot ägg och mjölk. Det gör att han typ aldrig kan smaka på mat eller fika om vi är borta. Och det här med fika, dels har han inte fått smaka pga allt innehåller nästan alltid antingen ägg eller mjölk, men också så ser jag ingen anledning till att ge honom massa kakor och sånt. Han blir jättelycklig av ett vanligt smörgåsrån, så varför börja blanda i massa choklad och andra sockerbomber? 

Jag känner att han börjar bli så stor att folk runt omkring kan börja tycka att jag är löjlig om jag liksom förbjuder det, men det känns så himla onödigt? Visst kan han verka intresserad av gottigt när vi sitter och äter, men han är lika intresserad när vi äter vanlig smörgås. Det handlar väl om att han vill ha det som vi har, och det kan han oftast ändå inte få. Hm. Några föräldrar som läser kanske, när börjar ni ge era barn fika och annat smaskens? ;)

Jag äter själv kakor och godis när det passar mig och har inga planer på att Theodor ska leva efter några strikta regler kring sånt i framtiden. Men att få ett litet barn att äta bra mat varje dag kan vara lurigt och att blanda in massa sötsaker i dig känns som det kan störa mycket. Vägra maten, skrika efter bulle typ!
Vi har i alla fall varit på två kalas idag. Massa tårta och fika för mig, mat, frukt och rån till Theodor. Han somnade såklart i bilen hem och det gick inte få i honom något hemma utan han somnade utan kvällsmat i magen. Får se om han klarar hela natten utan att bli hungrig..

5 kommentarer:

Sofie sa...

Nu har jag ju inte barn i samma ålder som Theodor, eller äldre för den delen, men jag tänker att om han inte frågar efter det finns det ingen anledning att ge honom det. Eller? Så länge det går är det väl bra att hålla barnen borta från socker. Noah är ju också mjölkproteinallergiker, så vi kommer ju behöva neka honom annat ändå. Precis som du skriver att Theodor ändå inte kan äta det ni äter.

Linn sa...

Ja jag tycker det är bättre att vänta tills han verkligen vill ha. Så länge han är allergisk måste vi ju tänka till inför allt, och då kan en ju lika gärna ta med frukt och rån istället för sockriga kakor. Så länge han inte upplevt godsakerna så kan han ju inte sakna dem! ;)

Sofie sa...

Det går ju också att göra sockerfritt fika, typ isglass på fruktpuré! eller mjukglass på mixade frysta bananer. Supergott!

Linn sa...

Ja gott!! :D

Samtal och tankar sa...

Hej Linn det är bättre att vänta med massa fika o godis. Theodor vet ju inte vad det är o saknar det inte. Han älskar ju majskrokar o rån. Så fortsätt med det. Kramar