lördag 28 juni 2014

Sömn

Blondinbella skriver att knepet för att få hennes son att sova bättre på nätterna igen var att låta honom somna om själv. Att han fick gråta max 10 minuter innan de gick in och strök honom på magen. För vissa kanske 10 minuter låter lite, men för mig låter det som en evighet. Vaknar Theodor på natten och gråter (eller över huvudtaget visar tecken på att han är vaken) så går jag max en vända på toaletten bara innan jag går till honom. Som gravid är det högst nödvändigt men det känns plågsamt att låta honom ligga där själv de få sekunderna. Tänk då, 10 minuter att bara lyssna på att någon gråter? Fy..

Vi har nog gått igenom alla möjliga perioder med Theodor och från att han var sådär 1 år har han sovit bra om nätterna. Han har aldrig fått ligga och gråta eller vara vaken själv utan anledning. En gång lade jag ner honom i kanske 10 sekunder när han gallskrek (han var cirka 6 mån och Christopher hade varit sjuk i typ 3 veckor..) för att undvika att slänga honom i väggen. 

En annan vet att det är riktigt jobbigt när barnet vaknat flera flera nätter i rad och bara skrikit i timmar. Det är fruktansvärt! Men att låta honom ligga och gråta själv skulle aldrig falla mig in. Ibland har han bara legat brevid mig och gallskrikit, en orkar inte hur mycket som helst mitt i natten. Men då är han i alla fall inte ensam!

Att låta barn "trösta" sig själva och ligga och gråta tills de somnar själva fungerar uppenbarligen. Har läst många som har skrivit att deras barn efter dessa metoder har sovit superbra, hela nätter efter det. Men så kan en ju fundera på varför det fungerar och om det är värt det..

Inatt sov jag och Theodor själva i dubbelsängen då pappan var borta. Jag vaknade 6.30 och fick springa till toaletten för att inte kissa på mig (gravid som jag är). Theodor fortsatte sova till kanske 7! Sovmorgon! :)

Update: såg att blondinbella uppdaterade sitt inlägg lite. Var ju en härlig update att läsa. Alla gör olika och en vet ju själv bäst vad som passar sin egen familj. Men dessa skrikmetoder är det många som kör med, och det tycker jag verkar hemskt!

Inga kommentarer: