onsdag 22 januari 2014

en såndär lista jag aldrig har gjort

Jag har aldrig gjort någon såndär fråga-lista? Ibland utmanar folk varandra men jag blir sällan utmanad. Inte för att jag är ledsen för det, utmaningar sätter press på en, jobbigt! Nu googlade jag i alla fall fram en såhär på kvällskvisten. Nischade mig på graviditet. 

GRAVIDITET:

När fick ni reda på att du var gravid? 22/6-12? Midsommarafton i alla fall
Var det planerat? Ja!
Mådde du illa under graviditeten? Ja, endel. Ingen större utsträckning. Nästäppan bättrade på illamående och det ledde till några extra spyor..
Hade du mycket foglossningar? Nej. Eller tror jag inte, fattade aldrig vad det är? haha
Hade du någon hormonrand? Ja
Fick du bristningar på magen? Nej, däremot på rumpan och brösten.
Vad trodde du att det skulle bli för kön? Vad ska en tro, 50/50 ju, onödigt att tro en massa.
Vad ville du att det skulle bli för kön? Ett barn ville jag ha, detaljerna var inte så viktigt
Hade du några speciella cravings? Nej, fortsatte leva som vanligt. Det jag brukade gilla, gillade jag lite extra kanske? Oboy var/är det bästa som finns.
Vad gillade du för mat? Det som jag annars gillar
Någon maträtt du avskydde? Inte vad jag minns
Hade du halsbränna? Nej :)
Behövde du kissa ofta? Ja framåt slutet var det hemskt. Ibland när jag precis hade varit och kissat och skulle gå och lägga mig, fick jag typ springa tillbaka till toan innan jag ens hunnit till sängen. Och då bor vi inte särskilt stort. FY! Och det handlade inte om att jag var lite kissenödig utan det blev en smärta, likt vid urinvägsinfektion..
Hur mycket gick du upp? Ca 10 kg
Är du nöjd över din graviditet? I det stora hela, ja. Hade en oproblematisk graviditet. Men alla småsaker ihop gjorde det jobbigt och då var det inte särskilt skoj alla dagar..
Var du rädd för förlossningen? Nej inte alls
Herre vilket klump jag var, blir trött av att bara se bilden!


FÖRLOSSNINGEN:
När startade din förlossning?  11 februari vid 00.30 typ . Hade väl haft ont innan men samma smärta i ca 2 dygn så svårt att veta vad som var vad så att säga
Vilken vecka var du i? V. 37+4, precis efter 12-slaget
Gick du över tiden? Det förklarade väl föregående fråga ganska bra? Men svar: nej
Hur startade din förlossning? Vattnet gick i sängen som en flodvåg
När åkte ni in? Ca 01
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Lustgas, något annat var det inte tal om. Tiden fanns inte
Hur länge hade du värkar? Menas det öppningsvärkar eller?  Ca 1½-2 timmar kanske?
Tyckte du att värkarna gjorde ont? Ont och ont, minns inte. Nog? Obekvämt i alla fall. Hade ju lustgasen såååå
Grät du? Nej, inte vad jag minns (En kanske inte ska göra en sånhär lista typ ett år efter förlossningen haha?)
Skrek du? Japp, men inte av smärta utan för att få kraft!
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? Vet inte, jag upplevde det som att jag inte hade något öppningsskede. Allt bara gick fort
Hur lång tid tog krystvärkarna? 2 utmattande timmar..
Vem var med på din förlossning? Christopher och en hel drös med personal. haha Nej då, men var en praktikant och läkare var med ett tag. Och barnmorska och undersköterska.
Hade du ont efteråt? Ja. Öm efter att ha fått sy och träningsvärk i varenda liten muskel i hela kroppen.
Är du nöjd över din förlossning? Ja. Korta ner tiden på krystarna lite bara så var det perfekt.

På ett sätt känns det som att det är ett helt annat barn som ligger där, samtidigt som en som väl ser att det är Theodor (såklart) och samma lille busunge!


BEBISEN:
Mådde bebisen bra när hen kom ut? Ja
Vad blev det för kön? En pojk
Vad vägde hen? 3230 gram
Hur lång var hen? 51 cm (är lite osäker i detta nu, pinsamt!!)
Huvudomfång? Hm, minns inte men lite svullet då sugklocka var med i bilden
Ville bebisen amma på en gång? Ja, med lite hjälp från undersköterskan så kom han igång
Hade bebisen gulsot? Jag kände mig blek i jämfört med honom, men det var ändå ok med hans värden.
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Ja, han sov mest 
Vad fick hen för namn? Theodor Nelson Bo Eek
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Theodor var det enda som kom på förslag så då blev det det. Nelson har min mamma alltid pratat om att hon tycker är så fint, och att hon diggar Nelson Mandela. Därför fick det komma med. Bo är släktnamn på Christophers sida. Eek efter pappa. Vi var överens


Same same but different

Inga kommentarer: