fredag 31 januari 2014

Snabba med att börja med vanlig mat?

Jag upplever det som att många föräldrar är väldigt snabba med att börja ge sina små barn vanlig mat? Direkt när barnen är 4 månader är det både puré och efterrätt typ? Rekommendationen är sex månader och det kan störa amningen (om en ammar). Det kan ju vara synd..

Det kan finnas anledningar till att börja innan 6 månader också såklart. Jag försökte introducera in gröt när Theodor var knappt 5 månader. Min anledning var att jag var så trött på så himlans mycket mjölk och tänkte om jag kunde ersätta något mål kanske det skulle minska lite. Han tog inte flaska då så ersättning funkade inte. Men det var då jag började misstänka allergi så det avtog och sen började vi ordentligt med allt vid ca 6 månader ändå. Han helammade tills han var över 7 månader, nästan 8!

Nä, tror nog många är lite ivriga ibland att börja med mat. Klart det kan vara kul, men det är då smidigt att amma! Ett barn som kniper igen för mat är inte kul att ha att göra med.. Fast det är ändå sjuuuukt skönt att ha brösten för sig själv ett tag! :)

Kvällens mys

1 kommentar:

Ida mamma till Collin sa...

Vi testade ge honom två gånger vid fyra månade fför att det var kul men sen blev det inget mer för ens han började bli 6 månader, räknade mig som hel ammandes till 6,5 sen tyckte BM på att han skulle äta ett helt mål lagad mat. :)

Svar: Linn: men eller hur?! Hade de inte haft "monopol" så hade jag inte åkt dit!
Svägerskan har varit med om en massa rent utsagt skit från dem.
Bl.a. Så fick hon köra sin barnvagn med en broms som inte funkade i över en månad pga deras usla service och kontakt med Brio.
Nu när de skulle köpa en bilbarnstol så lovade biträdet att de kunde sätta in stolen i bilen på en gång, svägerskan med bebis i babyskydd gick och betalade medans mannen kör in bilen i deras garage. Hon ville betala 2000 kontant och ca 1000 på kortet vilket givetvis gick bra.
Av en ren slump kollar hon sitt konto på en gång och han hade dragit alla pengar på kortet så vips hade hon betalat 5000 för stoljävlen.
När hon går tillbaka är han otrevlig över det hela när han bör be så hemskt om ursäkt!
Sedan är ju klockan efter fyra så han kastar ut dem i -6 garder så de får gå ikring på parkeringen för hon inte fick tag i mannen och inte fick stanna i butiken, hon hade ett litet barn med sig!
Jävla nötter!
Tycker inte de har varit så speciellt trevliga mot mig heller eller speciellt kunniga heller!
Bojkotta BP jönkan! ;)