torsdag 9 januari 2014

Tänker olika..

Idag när jag hälsade på på mitt jobb kände jag direkt av hur olik jag är i jämfört med de flesta andra som jobbar där. Det är ju en stor anledning till att jag inte trivs särskilt bra. Det blir liksom galet när en är ganska van vid att prata med andra och ända ha samma utgångspunkt. Där är det istället raka motsatsen och jag blir ibland chockad av hur olika vi tänker..Haha.. Ja, man får acceptera att en tänker olika..

Till exempel idag så var det några som var övertygade om att mamman är mycket viktigare än pappan typ det första året i ett barns liv. Jag vet inte jag? Jag tror att det viktigaste för ett barn är att någon älskar barnet, tar hand om det och ser till barnets behov. Om det är mamman, pappan eller någon annan spelar väl ingen roll? Att det inte växlar mellan massa olika personer är ju också viktig såklart. Nu tänker jag även bort amningen. Ammar man som mamma är det ju klart att det blir speciellt och att mamman får en viktigare roll för barnet. Men förutom det? Ja jag har inte gjort någon stor research inom ämnet. Kanske har någon annan en trevlig synvinkel på det hela? Barnet har ju bott i mammans mage i nio månader och hört mammans röst, det kan ju vara en trygghet sen utanför magen. Sedan är det så att det oftast är mamman som är hemma den största delen av barnets första tid, vare sig hon ammar eller inte, och då blir det ju naturligt mamman som får en viktig roll. Det kanske är denna erfarenhet mina kollegor utgår ifrån? Mmmh, mycket att tänka på!

Inga kommentarer: