onsdag 16 oktober 2013

Pojke och flicka

Min lille Theodor, han har en riktigt färgglad garderob och alla möjliga mönster! Jag tycker mig dock se ganska ofta att föräldrar säger typ "åh vilken fin, synd att jag inte har en dotter!" eller "den bodyn tittade jag på men den var allt för grabbig för min tjej". Alla får göra som en vill, men jag tycker att det är tråkigt om man väljer bort saker en tycker är fint bara för att det finns oskrivna regler om pojkigt och flickigt, som bara upprätthåller stereotypa könsroller.

För barnens framtid kan det vara positivt om man inte har satt kön på färger, leksaker m.m. En kille ska t ex inte ses som udda om han älskar rosa, dockor och hästar. Det är ofta lättare för flickor att gilla typiskt pojkiga saker, fast då blir hon plötsligt en pojkflicka. Låt henne bara fortsätta vara en flicka eller? Bäst är att alla barn erbjuds samma saker på lika villkor och sen får alla barn gilla det de vill!

Tjejer och killar bemöts och behandlas olika och det finns olika förväntningar på tjejer respektive killar. Killar är tuffa och tjejer är söta osv osv.. Sånt kan ju sätta sina spår och för personer som inte passar in i normen kan det blir jobbigt för.

Åh det finns så mycket en kan säga om sånt här men det blir oftast bara förvirrat om jag försöker skriva för långt. Då måste jag tänka till lite först! ;)

Theodor i sin rosa/lila säng. Det passar in i vårt sovrum nämligen!

En dagens outfit på Theodor. Ifall någon är lite osäker på om han är tjej eller kille. (Och hallå, det är väl inte farligt att fråga om barnet är en tjej eller kille om man inte vet.)


2 kommentarer:

Veronica sa...

Intressant! Elliot blir ofta kallad tjej av okända, speciellt då han har vitt på sig, hallå, finns det någon mer neutral färg? :)

Linn sa...

Tokigt. Nä vitt är väl neutralt om något! Theodor hade svarta byxor på sig och en okänd person konstaterat att ja, svarta byxor, en kille såklart. Också konstigt!!