söndag 20 oktober 2013

Så tycker jag, vad tycker du?

Igår kväll pratade vi om lite allt möjligt och jag nämnde att jag tycker att det kan vara svårt att få säga vad jag tycker och tänker utan att det blir som att en liksom säger hur andra ska tycka och tänka. Att jag vill kunna diskutera och gärna att andra säger emot om dom tycker annorlunda. Min vän sa då ungefär att det kanske kan vara svårt med mig eftersom jag är väldigt bestämd med vad jag tycker. Hm!

Det kändes både smickrande och lite jobbigt. Jobbigt för jag vill inte att folk ska känna sig obekväma i mitt sällskap. Att andra ska kunna tycka och tänka som dom vill liksom. Och att jag ska kunna säga mina åsikter utan att trampa någon på tårna(i onödan, ibland behövs det nog!). Men också smickrande för jag tycker att det är viktigt att hela tiden ifrågasätta och våga säga vad en tycker och tänker. Också för att jag själv ofta inte känner mig som en person som har jättestarka åsikter själv. Jag lyssnar mycket på andra och "kopierar" det jag tycker låter bra.. Fast jag har väl starka åsikter efter det, men vill gärna diskutera för att kanske ibland kunna behöva tänka om lite och inte snöa in mig för mycket.. 

Ja jag är i alla fall ödmjuk för att alla har rätt att tycka olika faast i vissa lägen tycker en ju bara att vissa saker är för fel för att acceptera. Typ rasister, homofober
osv. Svårt att förhålla sig till ju..

Lite rörigt här nu kanske. Det jag vill få fram är att jag vill tycka och tänka och ifrågasätta mycket. Men jag vill hemskt gärna lyssna på andras åsikter också och försöka förstå och lära mig mer!

Puss och kram!

Äldre bild på mig och Tedde. Snäll tjej, vill ingen något ont, pråmisss


Inga kommentarer: